آموزش معلم
عباسعلی رضائی؛ مجتبی اسفندیاری
چکیده
علیرغم اهمیت آموزش ارزش ها در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است و باورهای معلمان، تحقیقات اندکی به بررسی این موضوع پرداخته است که چگونه معلمان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی (EFL) ارزش ها را در کلاس های درس خود درک می کنند و به کار می بندند. مطالعه گزارش شده در این مقاله، ادراک معلمان زبان انگلیسی ضمن خدمت از آموزش ارزش ها و تصورات آنها ...
بیشتر
علیرغم اهمیت آموزش ارزش ها در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است و باورهای معلمان، تحقیقات اندکی به بررسی این موضوع پرداخته است که چگونه معلمان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی (EFL) ارزش ها را در کلاس های درس خود درک می کنند و به کار می بندند. مطالعه گزارش شده در این مقاله، ادراک معلمان زبان انگلیسی ضمن خدمت از آموزش ارزش ها و تصورات آنها از نقش های اخلاقی خود را با هدف توسعه ابزاری مرتبط با آموزش ارزش ها بررسی می کند. برای این منظور، این مطالعه اکتشافی با روش ترکیبی متوالی، 10 معلم زبان انگلیسی را از طریق نمونهگیری حداکثر تنوع انتخاب کرد. مصاحبه های نیمه ساختاریافته با معلمان شرکت کننده انجام شد و داده ها به صورت استقرایی از طریق تحلیل موضوعی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پرسشنامه طراحی شده در مرحله کمی مطالعه توسط 332 معلم زبان انگلیسی تکمیل شد. شش موضوع کلی از طریق تجزیه و تحلیل موضوعی دادههای مصاحبه شناسایی شد: ارزشهای رابطهای، رشد شخصی، برتری تحصیلی، ارزشهای نظارتی، استانداردهای شخصی معلمان و ارزشهای جهانی. علاوه بر این، تحلیل عاملی تأییدی پرسشنامه تدوین شده، ساختار پنج عاملی را تأیید کرد. تنها 23 گویه از 53 گویه اولیه در نسخه نهایی پرسشنامه حفظ شد. در مجموع، نتایج نشان داد که تعهد استاد معلمان، مرتبط با پرورش کرامت دانشآموزان، بر تعهد اولیه معلمان اولویت دارد که باعث ارتقای یادگیری و رشد فکری دانشآموزان میشود. پس از بحث مفصل، مفاهیم و پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی در پایان ارائه شده است.
عباسعلی رضائی؛ سجاد فتحی
چکیده
تغییر کد یعنی حرکت بین دو یا چند زبان یا گونههای یک زبان از دیرباز در حوزه آموزش زبان مورد پژوهش قرار گرفته است. در طی سالهای گذشته مطالعات زیادی در زمینه دلایل استفاده از تغییر کد و همچنین کاربردهای آن در آموزش زبان خارجی توسط زبانشناسان کاربردی انجام شده است. مطالعه حاضر بینشهای فراگیران زبان انگلیسی با تواناییهای متفاوت ...
بیشتر
تغییر کد یعنی حرکت بین دو یا چند زبان یا گونههای یک زبان از دیرباز در حوزه آموزش زبان مورد پژوهش قرار گرفته است. در طی سالهای گذشته مطالعات زیادی در زمینه دلایل استفاده از تغییر کد و همچنین کاربردهای آن در آموزش زبان خارجی توسط زبانشناسان کاربردی انجام شده است. مطالعه حاضر بینشهای فراگیران زبان انگلیسی با تواناییهای متفاوت را در مورد استفاده مدرسان زبان از تغییر کد میکاود. همچنین به نقش و کارکردهای تغییر کد در فضای کلاس درس میپردازد. پنجاه مدرس و 105 زبانآموز در مرکز آموزش زبان دانشگاه تهران در این تحقیق حضور داشتند. دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامه گردآوری شد. نتایج حاصل حاکی از آن بود که به نظر میرسد زبانآموزان سطح مبتدی از استفاده مدرسان از تغییر کد بهره بیشتری میبرند حال آنکه زبانآموزان سطوح میانه و بالاتر از میانه کلاسهایی که در آنها صرفا از زبان انگلیسی استفاده میشود ترجیح میدهند. همچنین نتایج نشانه آن بود که استفاده حداکثری از زبان مقصد در کلاس درس ضروری به نظر میرسد. با توجه به سطح فراگیران زبان یافتههای پژوهش نشان داد که تغییر کد توسط مدرسان میتواند به عنوان یک راهبرد مفید کاربرد داشته باشد. کلاسهای درسی انگلیسی به عنوان زبان خارجی و همچنین مدرسان زبان میتوانند از نتایج این تحقیق بهره ببرند.